12 okt 2021. Vid ett VIS-seminarium den 5 oktober presenterade VIS-medlemmen Eva Pennegård sin lic-avhandling om undervisning sedd ur elevers synvinkel.
Avhandlingen heter Att se undervisningen genom elevernas ögon. En studie om hur lärare och elever beskriver att lärares undervisning gynnar elevers lärande i naturvetenskapliga ämnen på högstadiet (2019). Seminariet samlade en intresserad skara, både VIS-medlemmar och andra gäster. Eva berättade om den forskning som ligger till grund för avhandlingen där lärare beskriver hur elevers tankar om deras undervisning bidrar till undervisningsutveckling.
Eva gjorde sin forskarutbildning inom ramen för lic-forskarskolan CSIS och berättade också om hur Ängelholms kommun därefter tagit till vara på hennes utbildning. I dag arbetar hon som projektledare för ett förbättringsarbete där barn- och elevhälsokompetens är i fokus och där det i en del av tjänsten ingår att arbeta med praktiknära forskning. Eva planerar att bygga vidare på sina resultat men rikta sig till elever som får sin undervisning i särskilda undervisningsgrupper.
Avslutningsvis blev det ett givande samtal om hur viktigt det är att ta del av elevernas upplevelser av undervisning och fler exempel från andra kommuner lyftes upp.