Camilla Tangvald


Vice ordförande: Camilla Tangvald

Vilka frågor inom utbildningsforskning intresserar mig mest?

Inom utbildningsforskning brinner jag för att optimera alla elevers resultat på alla nivåer. Jag vill säkerställa metoder så att eleverna ska kunna utvecklas optimalt på varje betygssteg genom effektiv och explicit undervisning. Eftersom jag haft förmånen att arbeta på grundskolan och gymnasieskolan både i Sverige och utomlands har jag en holistisk ingång till utbildningsforskning, till exempel den kontinuerliga tråden mellan grundskola och gymnasieskola samt nya didaktiska grepp som framgångsrikt används utomlands. För mig är det viktigt att synliggöra den beprövade erfarenheten så att den vilar på vetenskaplig grund.

Vem är jag?

Jag tjänstgör på Söderslättsgymnasiet i Trelleborg där jag är förstelärare och ämnesansvarig i engelska. I mitt försteläraruppdrag arbetar jag främst med kollegialt lärande och kollegial handledning med särskilt fokus på likvärdig och rättssäker undervisning och bedömning i engelska. I uppdraget ingår även skolutveckling såsom analysarbete inom ramen för det systematiska kvalitetsarbetet. Min mångåriga erfarenhet är såväl nationell som internationell samt spänner över grundskolan 6-9 samt gymnasieskolan. Utomlands har jag haft förmånen att undervisa i engelska och franska på St Olav videregående skole i Stavanger, Norge, samt i fyra år på New Plymouth Girls’ High School i New Plymouth, Nya Zeeland. Jag har även ett tätt samarbete med Malmö universitet då jag verkar som gästföreläsare samt VFU-lärare på ämneslärarutbildningen. Dessutom har jag haft uppdrag som läromedelsgranskare samt deltagit i gränsdragningssammanträden av det nationella provet i Engelska 5 på Göteborgs universitet.

Projekt jag deltar/deltagit i:

I dagens heterogena klassrum behövs flexibla och behovsprövade insatser vilket sporrat mig och min förstelärarkollega att aktionsforska på vår egen praktik och arbeta kollektivt för att skräddarsy undervisningen för att möta alla elevers behov. Detta kollektiva lärande mynnade ut i ett projekt under åren 2016-2020. Metoden genererade mycket goda resultat vilket har uppmärksammats externt och vi har föreläst på Lärarnas skolutvecklingskonferens  (2019 och 2021), på olika gymnasieskolor samt på den internationella konferensen National Forum for English Studies 2019: English in Transformation. 

Jag är vice ordförande i VIS och arbetar just nu tillsammans med andra medlemmar av VIS styrelse med att ta fram ett utbildningspaket för förstelärare. Eftersom jag tillhör de allra första förstelärarna i Sverige från 2013,  är jag mycket engagerad i professionsutveckling av förstelärarrollen och att delge arbetsverktyg och fördjupad kunskap för verksamma och blivande förstelärare.

Yrke: Meriterad förstelärare och ämnesansvarig i engelska på Söderslättsgymnasiet, Trelleborg
Utbildning: Legitimerad gymnasielärare och adjunkt i engelska och franska från Lunds universitet och Malmö lärarhögskola.
Intresserad av forskningsfält: Aktionsforskning och kollektivt lärande inom engelskundervisningen på gymnasiet.

Publikationer:

Lindén, V., Tangvald, C. (2019). Kollektivt lärande som framgångsfaktor.

Lindén, V., Tangvald, C. (2021). Kollektivt lärande som framgångsfaktor i engelskundervisning , uppföljning och utveckling av bidrag 51, 2019.

Lindén, V., Tangvald, C. (2021). Kollektivt lärande som framgångsfaktor i engelskundervisningen på gymnasiet.