Min forskning ligger inom fältet svenska med didaktisk inriktning, med särskilt fokus på muntlig och skriftlig framställning. Jag är intresserad av hur människor talar och skriver fram sin trovärdighet i olika situationer och i olika sammanhang. | ||
Fil dr i svenska med didaktisk inriktning. Jag har ett speciellt intresse för muntligt och skriftligt språkbruk, muntlig interaktion, berättande och retorik. Fortlöpande forskar jag inom och driver projektet ”Narrationer i forskningskommunikation: om berättelsen som akademiskt argument”. Tillsammans med kollegor arbetar jag i följande projekt: ”Lärarutbildningens språkpraktiker” med Camilla Thurén, ”Feedback and assessment of situated orality in education” med Anna Wärnsby samt ”FanTales” med Shannon Sauro.
Jag undervisar främst i muntlig och skriftlig kommunikation. Oftast hittar man mig i programkurser för blivande lärare, men också i högskolepedagogiska kurser för universitetets lärare, i fristående kurser på Malmö universitets olika fakulteter samt i fakultetsövergripande doktorandkurser.
Jag disputerade våren 2010 på avhandlingen ”Klassrummet som muntlig arena: att bygga och etablera ethos”, i vilken syftet var att undersöka hur elever bygger och etablerar ethos.
Tidigare forskningsprojekt jag drivit är till exempel ”Kommunikation mot profession. Muntlighet som en del av den kommunikativa kompetensen i utbildning” och ”Textsamtal som stöd för studenters skrivande”.