fil dr
Undervisar i pedagogik, fd universitetslektor.
Forskningsfält Reformpedagogik, Aktivitetspedagogik, Idéhistoria, Skolutveckling
Projekt jag deltagit i:
Utvecklingsarbete i Lunds kommun
Publikationer:
Texter i urval
*Växa för livet. Waldorfpedagogik- en fortbildningsmodell (1986).
*Pedagogiska frizoner – ett alternativ? (1987).
*Ledtrådar för Kulturpedagogik (1993 – 1997).
*Tre terminer med kulturklasser i Lund (1993).
*Kulturpedagogik/aktivitetspedagogik, tredje pris i Skola21, internationell skoltävling (1998).
*Reformpedagogik i möte med den statskommunala skolan i Barnets århundrade. Lunds universitet. Diss. (2002).
*Bildning i skolan. Om möjligheter till en forskande konstnärlig lärarutbildning. Education as a Critical Force – Myth or Reality? Paper 2004 NERA/NFPF. Congress, Köpenhamn (2003)
*Rytmikens plats i skolans vardagsrum (2005, medförfattare Aurell-Hellström, M.)
*Konstnärliga arbetsmetoder i skolans vardagliga arbete. Om förebyggande specialpedagogiskt arbete (2005 medförfattare Aurell-Hellström, M.).
*Reformpedagogiskt spår i lärarutbildningen. Om möjligheter till en forskande konstnärlig lärarutbildning; Högskolan Kristianstad (2005).
*Det sitter i väggarna. Om reformpedagogiska initiativ i skolutvecklingen. Congress Theme: Education Widens Democracy – Or? Paper 2006 NERA/NFPF Congress Örebro University (2006)
*Kompetensutveckling – fortbildning för lärare. Skolutveckling med beprövade aktivitetspedagogiska erfarenheter; Högskolan Kristianstad (2007).
*Laboratorieskola i Lund (2009).
* Förändringens sex hemligheter – vad goda ledare gör för att deras organisationer ska utvecklas och överleva. Sammanfattning och översättning av professor Michael Fullans bok med titeln The Six Secrets of Change. Kommunförbundet Skåne; Forskning i korthet 2014:1.
* Mångdimensionell människa i endimensionell skola – drömmen om miljö för barnens fria växt, en kritisk tråd ur lärandetsidéhistoria från Sokrates i Aten till Lund – idéernas stad (2014).