Viktoria Lindén


Ordförande: Viktoria Lindén

Vilka frågor inom utbildningsforskning intresserar mig mest?

Skolutveckling och utbildningsforskning är någonting som jag verkligen brinner för och som motiverar mig mycket. Med tanke på min breda och långa erfarenhet inom läraryrket med elever från mellanstadieåldern upp till vuxenutbildningen och universitetet, såväl nationellt som internationellt, har jag mycket att bidra med inom detta fält. Vidare har mina åt utomlands berikat mig med ovärderliga akademiska kunskaper, internationell erfarenhet samt interkulturell kompetens vilket har visat sig vara mycket gynnsamt för min profession.

Frågor som särskilt engagerar mig är hur man genom vetenskap, forskning och beprövad erfarenhet säkerställer att elever får en så bra utbildning som möjligt samt når högre måluppfyllelse. Genom aktionsforskning, kollegialt- och kollektivt lärande, språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt samt språkdidaktik önskar jag synliggöra och medvetandegöra vad det egentligen innebär i praktiken att arbeta vetenskapligt. Vidare önskar jag sprida det vetenskapliga perspektivet till såväl chefer, ledare och lärare i syfte att bidra till att undervisningen vilar på vetenskaplig grund.

Vem är jag?

I min nuvarande tjänst är jag verksam inom vuxenutbildningen som biträdande rektor i engelska och moderna språk på Hermods AB. Jag arbetar inom sektionen utbildning distans på nationell nivå och ansvarar bland annat för att, tillsammans med övriga biträdande rektorer, driva, leda samt utveckla utbildningen på distans så att lärarna får tydlig ledning och stöttning samt att elevernas studietid blir bästa möjliga. Centrala delar är även att arbeta övergripande med att planera och samordna utbildningen i dialog med andra yrkesroller inom Hermods AB. Ytterligare arbetsuppgifter innefattar kompetensutveckling och kollegial handledning där jag förra läsåret ledde kompetensutveckling inom språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för såväl chefer, ledare och lärare inom Hermods AB.

Projekt jag deltar/deltagit i:

Det är andra året jag axlar rollen som ordförande i VIS och bland annat arbetar jag och andra styrelsemedlemmar med att ta fram ett utbildningspaket som främst vänder sig till förstelärare. Projektet är fortfarande under utveckling men jag anser att det har mycket stor potential då vi önskar bidra till förstelärares kompetensutveckling och professionsutveckling.

Under åren 2016-2020 arbetade en kollega och jag i ett skolutvecklingsarbete där vi genom aktionsforskning och kollektivt lärande som metod belyste hur elevers kunskapsutveckling i ämnet engelska kan öka. Arbetet genererade såväl mycket goda resultat som kunskap vilket bland annat spreds genom Lärarnas skolutvecklingskonferens år 2019 och 2021, genom föreläsningar på olika gymnasieskolor samt den internationella konferensen National Forum for English Studies 2019: English in Transformation. 

Yrke: Biträdande rektor / chef för distansutbildningar i Stockholm och södra Sverige, Hermods AB
Utbildning: Legitimerad gymnasielärare i engelska och tyska, förstelärare i engelska, pågående rektorsutbildning
Intresserad av forskningsfält: Aktionsforskning och kollektivt lärande inom engelskundervisningen på gymnasiet

Publikationer:

Lindén, V., Tangvald, C. (2019) Kollektivt lärande som framgångsfaktor

Lindén, V., Tangvald, C. (2021). Kollektivt lärande som framgångsfaktor i engelskundervisning uppföljning och utveckling av bidrag 51, 2019.

Lindén, V., Tangvald, C. (2021). Kollektivt lärande som framgångsfaktor i engelskundervisningen på gymnasiet.