It’s the energy, stupid!
24 augusti 2022. Att den kritiska faktorn bakom allt från morgonkaffet till klimatproblemen är energi framgick med stor tydlighet av ett välbesökt webbinarium idag.
24 augusti 2022. Att den kritiska faktorn bakom allt från morgonkaffet till klimatproblemen är energi framgick med stor tydlighet av ett välbesökt webbinarium idag.
16 juni 2022. Ryska Wikipedia går inte med på att använda nyspråk för ”krig”, har därför belagts med höga böter och hotas av nedstängning.
8 juni 2022. Av en lycklig händelse blev jag som styrelseledamot i VIS inbjuden till ett symposium ”Forskningskommunikation och kampen […]
11 april 2022. Föreningen Vetenskap & Allmänhet, VA, firar sina första 20 år med bl a fria webbinarier för alla som är intresserade av forskningens roll i samhället. Men VA har mycket mer än så att erbjuda skolan.
4 april 2022. Att ord inte betyder samma sak för evigt och för alla är välkänt. En artikel och ett radioprogram igår ger exempel på hur detta intressanta fenomen kan diskuteras och analyseras.
25 mars 2022. Lärare kommer väl ut i aktuell brittisk forskning om tråkighet, ett tidigare förbisett område.
Onsdagen den 20 april kl 17:00 – 18:30 erbjuder VIS ett öppet seminarium av Frida Wirén och Henrietta Godolakis. Frida arbetar som grundskoleutvecklare och Henrietta som lektor i Ängelholms kommun. De presenterar en granskning av det vetenskapliga stöd till förskolor och skolor i Ängelholms kommun som kommunens FoU-grupp erbjudit.
Karin Ollinen arbetar som vetenskaplig utvecklingsledare i Malmö stad vid Pedagogisk Inspiration och höll i seminariet som utgick bland annat från hennes licentiatsavhandling från 2019; ”Digitala verktyg i en naturvetenskaplig undervisningspraktik”.
11 februari 2022. Ett förlorat modersmål kan lämna efter sig något som påminner om fantomsmärta, påpekas i kommentarer till en ny bok om språk, kulturell identitet och värdet av att väcka barndomens språk till liv igen.
Öppet seminarium 2/3: Karin Ollinen tar upp exempel från sin egen och andras forskning om digitala verktyg i undervisningen. Exemplen diskuteras utifrån skolans styrdokument, undersökningar och deltagarnas egna erfarenheter. Presentationen mixas med diskussioner i grupper mellan deltagarna.